Notícia al diari El 9 Nou sobre el llibre de Cèsar Alcalà

La presentació del llibre de Cèsar Alcalà "Guerra i repressió al Vallès Oriental" que va tenir lloc a la llibreria La Gralla de Granollers ha tingut el seu ressò al diari comarcal El 9 Nou amb un article que transcrivim a continuació:

“Un exercici d’honestedat intel·lectual”. És tal com l’historiador vallesà, Santiago Cucurella, va definir el nou llibre del periodista Cèsar Alcalà, Guerra i repressió al Vallès Oriental, centrat en la persecució cap als militants d’ideologia de dretes, catòlics i dissidents polítics durant la Guerra Civil. Al llibre, però, també, hi ha espai per a les víctimes de l’esquerra, encara que l’estudi es concreta en les que van ser perseguides pel seu propi bàndol.

La tria de l’enfocament de l’obra, centrada en el Vallès Oriental, significa, per a l’historiador de la Garriga Santiago Cucurella –prologuista de l’obra- una “investigació de la història amb una objectivitat impecable, i una aportació molt important a la història de la comarca”, explicava durant la presentació, aquest dijous al vespre, a la llibreria La Gralla de Granollers.

“És cert que el franquisme va manipular la història. Però també que els fets que va manipular van existir”, deia. “Cal que els joves coneguin el que va passar a la reraguarda republicana des d’una perspectiva demòcrata”. Cucurella va exposar el cas Andreu Nin, “mort a mans dels seus”, com a exemple dels actes que també “van fer els incontrolats”. “Puc arribar a entendre que en els primers anys de la democràcia, per la teoria del pèndol, es posés l’accent a investigar la repressió que es va fer contra els republicans. Però em costa comprendre que 35 anys després, es permetin uns vicis que no haurien de ser-hi”, va apuntar Cucurella, obertament “decebut” per les polítiques públiques de recuperació de la memòria històrica. “Sempre defensaré que la funció de les institucions és estimular la reconciliació. I la de les universitats, sí que és recerca, però des de la honestedat intel·lectual”.

L’autor del llibre, Cèsar Alcalà, que va parlar més aviat poc en comparació al seu fervent prologuista, també va remarcar l’esforç d’objectivitat a l’hora d’abordar el llibre. Poc després, però, admetia que s’havia vist obligat a dedicar més espai a certs personatges que “mereixien” un homenatge, com l’alcalde de la Garriga Gastó Comère (1884-1936), d’ERC, que com “molts altres de l’esquerra” va ser “assassinat pels seus per ser valents i salvar peces valuoses del patrimoni del país”, vinculada a l’Església. “La societat no és prou madura perquè es doni a conèixer qui va formar part dels diferents comitès locals”, va concloure.